Otázky k 7.-8.kolu

Milí nadšenci! Ešte je to len štvrtý týždeň a my už vám prinášame siedme a ôsme kolo! Veríme, že s nami v tomto tempe vydržíte a že sa s úlohami bavíte rovnako ako my :)

7. kolo

8. kolo

Návod na stany

Návod na hada

Ak máte nejaké otázky k 7. alebo 8. kolu, neváhajte a spýtajte sa v diskusii pod článkom. Musíme vás síce upozorniť, že sme momentálne na reprezentačnom sústredení, takže nám odpoveď môže trvať o niečo dlhšie, do konca kola to ale určite stihneme!

Diskusia

  • 14
    rhromec
    22. august 2015 22:43:16, CET
    Mackokajka:
    Myslím, že všetko podstatné už bolo napísané... Mrzí ma, ak si nespokojný, ale našim cieľom je robiť Ligu mladých na pobavenie a spríjemnenie voľného času tak menej, ako aj viac skúsených riešiteľov. Ver, že pri rozbiehaní Ligy ma nikdy ani len nenapadlo, že by mohol vzniknúť práve takýto problém. Predsalen je to aktivita pre širokú verejnosť a od začiatku hľadáme tú správnu cestu ako zaujať menej skúsených a nesklamať skúsených... A nemaj obavu, diskusie nik neukončuje, to bol len zvrat, ako sa pokúsiť všetko na jednom mieste ozrejmiť.
  • 13
    mackokajka
    22. august 2015 21:35:44, CET
    Moja odpoveď Matovi je dlhšia a nestihol som ju dopísať pred "uzavretím diskusie". Aj tak som nevedel, že je niečo také ako uzavretie diskusie možné. Ale svoj príspevok som napísal pred tým, než som čítal Zuzkin.
  • 12
    mackokajka
    22. august 2015 21:30:18, CET
    Zrejme som to nenaznačil dostatočne zreteľne, tak tu to je: Ja mám na rozlíšenie najlepších iné riešenie ako optimizéry a to sú ťažšie úlohy.
    Kto je víťaz z Tvojho pohľadu, to nie je až také dôležité pre študenta, ktorý skončí s plným počtom bodov a nedostane nič, lebo nezvládne optimizér. Čo presvedčí toho študenta, aby riešil ďalšie LM5, LM6, ... ? Môžem to byť ja, kto mu dá za to body do matiky, ale určite nie takéto úlohy, na ktorých je vidno, že sú ľahké (teda ten študent vidí, že sú ľahké, nie iba ja) a tento študent vie, že bude ZASE mnoho tých, čo budú mať všetko správne a pre neho neostane žiadna cena za to, že vie všetko vyriešiť. Ak takýto študent (a koľko ich máte nových na turnajoch vo veku 15 až 18 rokov?) bude ochotný prísť na živý turnaj, akú šancu má uspieť oproti top hráčom na Slovensku? Alebo akú šancu má byť v prvej desiatke? Teda, keď ho prestane baviť B kategória. Neodradí ho to náhodou ešte viac? Sleduješ, prosím ťa, ako ten malý záujem o logické úlohy na Slovensku v poslednom čase ešte klesol? Mám v svojich triedach niekoľko výborných hláv, vyriešia doma aj úlohy na úrovni WPC (ktoré tiež dávam za body), ale na turnaj nepôjdu. Prečo nemôžu dostať ťažšiu úlohu v LM4? Keby sa tá úloha nejako prejavila v ich prospech, potom by MOŽNO išli skúsiť turnaj a MOŽNO ich to zaujalo a MOŽNO by prišli znova a časom by boli veľmi dobrí a rýchli a reprezentanti.
    A toto nestojí za to skúsiť?
  • 11
    zuziik
    22. august 2015 21:13:11, CET
    Ďakujeme všetkým za názory, ja sa pokúsim túto diskusiu uzavrieť. Liga mladých je určená najmä deťom a mladým talentom, ktoré chceme týmto objaviť a ďalej s nimi pracovať, trebárs na sústredení alebo iných súťažiach. Naším cieľom je tiež pripraviť zaujímavé úlohy pre širokú skupinu ľudí, ktorí si nimi môžu spríjemniť leto. Optimizér ako rozbojovú úlohu považujeme za zaujímavé spestrenie - vyššie skóre môže dosiahnuť naozaj ktokoľvek, či už 10-ročné dieťa alebo niekto, kto sa s logickými úlohami doteraz nestretol. Ako povedal Maťo, riešitelia na popredných priečkach by sa mali tešiť z toho, že vylúštili všetky úlohy v súťaži a nie byť sklamaní z toho, že ich niekto predbehol v optimizéri - ten aj tak rozhoduje len o tom, kto dostane vecnú cenu.
    A čo sa týka tých, ktorým chýbajú ťažké úlohy - nechajte sa prekvapiť. Už v pondelok sú na rade dve kolá od Mateja a ak ste s nami doteraz poctivo riešili, určite je vám známe, že Maťo si pre vás vždy pripraví o niečo náročnejšie kúsky. Tak už nezúfajte, tešte sa z pekných úloh a možno si vás nájde aj nejaká tá cena :)
  • 10
    Mato
    22. august 2015 14:31:21, CET
    Eifel_MP:
    Vystihla si to celkom presne :) Táto letná liga naozaj nemohla byť ťažká.
  • 9
    Mato
    22. august 2015 14:05:03, CET
    Mackokajka:
    Ubezpečujem Ťa, že som sa na tú úlohu sústredil úplne rovnako ako na iné úlohy z Ligy mladých, ktoré sa mi dostali pod ruky. A na rebríček súťaže sa nepozerám. Nikdy by som si totiž nedovolil pripravovať úlohy tak, aby som tým niektorých odradil len preto, že by som chcel, aby ostal jediný víťaz.

    Jednoducho, náročnosť úloh je nastavená tak, aby talentovaní riešitelia zvládali všetko. To, že im to zaberie z týždňa hodinu a tým slabším možno aj celý deň, je presne ten rozdiel, ktorý sa prejaví na sústredení alebo na súťaži.

    Ak by mali mať aj najlepší (a medzi nimi sú aj mnohí reprezentanti na MS) rozdielne skóre, tak to by tí najmladší a najmenej skúsení nevyriešili asi nikdy.

    Súhlasím s tým, že optimizéry nie sú práve ideálnym vyvrcholením súťaže, ale na lepšie riešenie sme doteraz neprišli. Ak o nejakom viete, budeme radi, ak sa s nami oň podelíte.

    A z môjho pohľadu sú víťazi všetci, ktorí skončia na prvej priečke v dlhodobej súťaži. Nie tí, ktorí dostanú lepšiu cenu po rozboji. Ak chcú deti súperiť a porážať ostatných, môžu prísť na turnaj, tam budú férové podmienky pre všetkých. Takto predsa nevieme eliminovať kopu iných vecí - pomoc rodičov, pomoc počítačov, či kalkulačiek, školské povinnosti, ani iný akútny nedostatok času.
  • 8
    eifel_mp
    22. august 2015 12:40:36, CET
    Súhlasím s Maťom, v súťaži pre deti, hlavne v prázdninových kolách, by mali byť úlohy, ktoré deti neodradia od ďalšieho lúštenia. To rozdelenie bodov, ktoré popisuje mackokajka je teraz hlavne v dospeláckych kategóriách, z detských je to asi len v jednej a celkove je v nich menej súťažiacich ako napríklad v LM3. Decká majú prázdniny, nečítajú maily, buď ani nevedia, že súťaž je, alebo neriešia, lebo cez školský rok to riešili na krúžkoch alebo v škole. Mne sa zdá, že zmyslom Ligy mladých nie je mať v každej kategórii jednoznačnécho víťaza, ale prilákať decká k lúšteniu a na to sa práve hodia zaujímavé ale nie zas veľmi ťažké úlohy. V LM3 bolo pár ťažkých kúskov, ako ABC dekodér, ale tam zase mali žiaci možnosť poradiť sa s učiteľmi alebo na krúžkoch navzájom.
  • 7
    mackokajka
    22. august 2015 9:54:37, CET
    No, mne riešenie trvalo asi 45 minút, tak nechápem, čo si robil. Asi si sa plne nesústredil, lebo inak by si na to musel prísť. Ale odhliadnime, prosím, od jednej úlohy, na ktorej už nezáleží, lebo ste ju nevybrali. Naozaj sa Ti Mato zdá, že rebríček súťaže by mal vyzerať tak, že na prvej priečke s plným počtom bodov je v každej kategórii viac ľudí ako na každej inej priečke? Ja si myslím niečo iné. Na prvej priečke by malo byť menej ľudí ako na druhej a tak postupne až niekde do stredu a potom zase počet začína klesať. Tomu sa hovorí normálne rozdelenie alebo posunuté normálne rozdelenie. Iste ak chcete motivovať deti, môže to byť veľmi posunuté hore, ale aj tak by na prvej priečke nemalo byť viac ľudí ako na druhej. To sa ľahkými úlohami dosiahnuť nedá. Malo by tam byť zopár ťažkých, dobre možno nie takých ťažkých ako bol ten zabijáčik, ale proste ťažkých. Úloha optimizér je samostatný druh logického uvažovania, dosť odlišného od úloh, ktoré dávate počas celej súťaže. Prečo taká iná úloha rozhoduje o víťazovi súťaže, ktorá je celá zložená z iného typu úloh?
  • 6
    Mato
    22. august 2015 0:44:40, CET
    Páni, normálne by ma tešilo, že vám chýbajú ťažké úlohy, ale obávam sa, že Liga mladých nie je práve miesto, kde by ste ich mali čakať.

    Spomínanú úlohu som sa pokúšal vylúštiť. Naozaj iba pokúšal, pretože sa mi to nepodarilo, hoci som jej venoval viac než dve hodiny (keby okolo nej nebolo toľko debát, tak by som ju odložil oveľa skôr).

    Ja osobne si myslím, že všetko, čo je v Lige mladých by malo byť profíkom vyriešiteľné do 3-5 minút, aby deťom ich lúštenie robilo radosť a pomohlo im predstaviť si, čo všetko zaujímavé sa medzi logikou a sudoku dá nájsť.

    Ťažké úlohy si môžu potom užiť buď na sústredení (kde budú mentori, ktorí im s nimi radi pomôžu), alebo na ozajstných turnajoch, či prípadne aj v knihách Slovak Sudoku. Ťažšie kúsky boli aj na blogu a nie vždy sa stretli s priaznivou kritikou, preto by sme nemali nútiť deti, aby ich lúštili. Respektíve tipovali, pretože neverím, že by na ne mali toľko trpezlivosti.
  • 5
    Kevaromnaj
    21. august 2015 22:19:33, CET
    Plne súhlasím s pánom Mackokajka ! Veď doteraz je to malinovka, aj keď som sám doplatil na svoju neochotu kontrolovať si riešenia !
  • 4
    mackokajka
    21. august 2015 21:38:48, CET
    Predošlý príspevok som napísal ja, ospravedlňujem sa, nevšimol som si, kto z našej domácnosti je prihlásený. Ale ako som sa jej práve spýtal, Kajka má tiež ten názor.
  • 3
    Kajka
    21. august 2015 21:36:32, CET
    Náročnosťou sa táto úloha práve hodila, lebo by v niektorých kategóriách možno nemusel o víťazovi rozhodovať optimizér (ako doteraz o skoro všetkých víťazoch vo všetkých kategóriách). To, že by úlohu niektoré (alebo aj všetky) mladšie deti nevyriešili, je tiež v poriadku, všetci by mali o 10 bodov menej a teda by táto úloha (pre mladšie deti naozaj ťažká) o víťazovi nerozhodovala. Celkovo sa domnievam, že by ste do takejto dlhej súťaže (12 kôl) MALI zaradiť niekoľko veľmi ťažkých úloh, aby sa naozaj mohol prejaviť a vyhrať nejaký supertalent. O to predsa tiež ide - nájsť a podporiť ho.
  • 2
    zuziik
    21. august 2015 21:02:45, CET
    Pôvodná úloha zo siedmeho kola bola síce krásna, ale náročnosťou sa do Ligy nehodila, preto sme ju vymenili za ľahšie windoku. Riešitelia ale o ňu neprídu, nájdu si ju v knižočke Slovak Sudoku 6.
  • 1
    mackokajka
    17. august 2015 15:23:20, CET
    Siedme kolo by bolo určite lepšie s pôvodnou úlohou sudoku. o a ýka smeho ola, emám ripomienky, en a udujem ázvu lotila naopak ri adávaní dpovedí. Štýlovejšie by bolo asi lotila aopak, prípadne lotila kapoan.